صاحبان مشاغل و تاجران، چه آنهایی كه كسب و كاری مستقل به راهانداختهاند و چه آنهایی كه در سازمانهای دولتی كار میكنند، آرزوهای مشتركی دارند كه جلب مشتری و افزایش درآمد، در صدر این آرزوها قرار دارند. جلب و جذب مشتری یك مسئله است و حفظ و تداوم حضور آنان، مقولهای دیگر. در واقع میتوان اینطور گفت كه حفظ مشتریان و “وفادار” كردن آنها به یك كسب و كار مهمتر و تحقق آن دشوارتر است.
تجربه نشان داده كه یك برنامه بازاریابی و طرح تجاری زمانی میتواند این هدف را محقق كند كه بر اساس اطلاعات و دادههای به دست آمده از وضعیت بازار تدوین شده پیش رود. بازاریابان و صاحبان مشاغل باید سعی كنند هرچه میتوانند درباره بازار هدف، خواستها و نیازهای مشتریان بالقوه، وضعیت رقیبان و چالشهای احتمالی پیشرو اطلاعات كسب كنند. این كار باعث میشود كه مخاطبان خود را بهتر بشناسند و با رویكردی موثر و پاسخگو به آنها نزدیك شوند. آنچه كه در اینجا خواهیم آورد نكاتی هستند كه در تدوین یك “برنامه حفظ مشتریان” به كار میآیند. یك كارآفرین میتواند با رعایت این ظرایف، مشتریانش بیشتری جذب كرده آنها را به كسب و كارش وفادار نماید.
1⃣مشتريان خود طبقه بندى كنيد. مشتريان با ويژگيهاى مشترك را در يك گروه قرار دهيد و براى هر گروه برنامه ريزى كنيد.
2⃣فعال و حرفه اى باشيد. يك ديالوگ مداوم را با مشترى خود پيش ببريد. اطلاع رسانى كنيد، الهام بخش باشيد، تفريح كنيد وفقط به دنبال فروش نباشيد.
3⃣طولانی مدت فکر کنید و به هر کدام از مشتری ها به عنوان یک عضو از چرخ اقتصادی تان ارزش بدهید.
4⃣روی خدمات خوب سرمایه گذاری کنید . در حالی که برای خودتان اعتبار و تجربه کسب می کنید، می توانید مشتری خود را نگه دارید و آنها را از دست ندهید.
5⃣تجربه خود را مدلسازی کنید و هر بخش از ارتباط خود با مشتری تان را برنامه ریزی کنید.
6⃣به مشتری خود گوش کنید. یک انتقاد میتواند فرصتى برای جبران اشتباهات شما باشد.
7⃣با نوآوری های تازه و مداوم مشتریان خود را غافلگیر کنید.
8⃣برند خود را بسازید. به قولتان عمل کنید. محصول شما، ارتباطتان با مشتری و رفتار شما برند شما را معرفی می کند.
9⃣کارکنان خود را جزیی از برنامه خود کنید. با تشویق کردن، کمک کردن و آموزش کارکنان خود به آنها نیز نگرشی درباره برنامه تان بدهید.
?به یاد مشتریان خود باشید. با هدیه دادن به آنها می توانید آنها را جزیی از برنامه تجاری آینده تان بکنید.